De basis van Parmentier Autobus

Een onderneming die naar de toekomst kijkt, is een lang leven beschoren. Toen Stefan Meersseman in 2010 het roer overnam van Guido Vlieghe als CEO van Parmentier Autobus, erfde hij een onderneming met een rijke historiek. De kennis, expertise en passie voor busvervoer die het bedrijf sinds 1928 verzameld heeft, combineerde hij met een duurzame langetermijnvisie op ondernemen.

Consulting bij uw mobiliteitsplan
“Duurzaam ondernemen gaat om meer dan een visie hebben. Het gaat om de eerste stap durven zetten. En vooral: om verder te denken dan louter de eerste stap.”
Stefan Meersseman

Leading by example

Dat duurzaam ondernemen en succesvol ondernemen hand in hand gaan, heeft Stefan Meersseman goed begrepen. Al sinds hij aan het hoofd van Parmentier staat zorgt hij ervoor dat beide elkaar versterken. Door “leading by example” is de ganse organisatie doorspekt van het principe van duurzaam ondernemen. 

Duurzaam ondernemen staat bij Parmentier niet louter synoniem voor ecologisch en milieuvriendelijk. Het gaat ook om investeren in personeel, mee zijn met de trends van morgen en inspelen op de behoeftes van toekomstige generaties. “Bij Parmentier hebben we alle losse acties samengebundeld in een langetermijnvisie die we vervolgens uitvoeren. Dat is belangrijk want zonder visie worden er voor u het weet acties uitgerold die uw onderneming ondermijnen”, aldus Stefan Meersseman. 

HET VOKA CHARTER DUURZAAM ONDERNEMEN

Parmentier Autobus ondertekende in 2013 voor het eerst het Charter Duurzaam Ondernemen. Daarmee engageert Parmentier zich om een actieplan te realiseren en de verbetering van de onderneming op milieu, sociaal en economisch vlak concreet te maken. 

“Kijken naar de toekomst en plannen maken om die duurzamer te maken is één ding. Duurzaam ondernemen betekent ook kritisch terugblikken op acties in het verleden. In de eerste plaats je eigen acties.”

Hybride bussen

In 2018 introduceerde Parmentier hybride bussen in z’n vloot. Dat zijn bussen die door verschillende energiebronnen worden aangedreven. Meestal – en ook in het geval van de hybride bussen van Parmentier – gaat het om bussen die deels op elektriciteit en deels op fossiele brandstof rijden. Het maakt de bussen een stuk goedkoper en duurzamer op vlak van verbruik. 

“De techniek helpt het duurzame ondernemingsverhaal van Parmentier groeien. De constructeurs van autobussen en autocars, bijvoorbeeld, ontwikkelen motoren verder tot ze steeds minder verbruiken. En ze voegen nieuwe technologieën toe zoals feedbacksystemen voor ecorijden.”

Ecodriving

Iedere chauffeur die voor Parmentier werkt, kent de principes van ecologisch rijden. Die rijstijl is beter voor het milieu omdat het verbruik zo een stuk lager komt te liggen. Stefan Meersseman weet als geen ander dat de investering in een groen wagenpark enkel loont als de ganse organisatie de principes van duurzaamheid ook in de praktijk omzet. 

“Ik vind het heel belangrijk dat iedereen die deel uitmaakt van Parmentier mee is met het concept van duurzaam vervoer en het mee helpt omzetten in de praktijk. Voor onze chauffeurs is het een vanzelfsprekendheid geworden.”

Daarnaast zijn de autobussen en autocars ook uitgerust met een geavanceerd systeem voor ECO-drive. Dat systeem helpt chauffeurs uiteraard met een ecologische rijstijl maar vergroot ook het comfort van de passagiers. Tenslotte houden de techniekers de voertuigen in topconditie met milieuvriendelijke banden en motorolie.

Duurzaam leiderschap

Parmentier maakt niet enkel het verschil door duurzaam ondernemen als concept uit te werken. Het zet duurzaam ondernemen ook om in de praktijk. Als consultant in duurzame mobiliteit werkt Stefan Meersseman niet enkel strategieën en plannen uit voor organisaties en lokale besturen, hij past zijn kennis ook succesvol toe op zijn eigen onderneming.

“Je bereikt enkel een duurzame onderneming als je de lat hoog legt, je eigen acties in vraag stelt en evalueert, en je volledige onderneming meeneemt in het verhaal.”

Door het type autobussen en autocars in de Parmentier vloot zorgvuldig uit te kiezen – zoals de hybride bussen – heeft Parmentier een directe invloed op onder andere het reizigerscomfort en de uitstoot. Anderzijds geeft het professionele chauffeurs ook effectief de kans om professioneel te zijn en op een veilige manier passagiers naar hun bestemming te brengen. 

Een ganse organisatie onderdompelen in deze visie gaat uiteraard niet over één nacht ijs. Het vraagt leiderschap, tijd en een consequente boodschap. Een boodschap die Stefan Meersseman voor Parmentier vertaalde in “correct, veilig en met aandacht voor duurzaamheid”. 

Deze visie neemt Stefan bovendien mee naar de vakfederatie waarin hij zetelt als ondervoorzitter. De BAAV is de beroepsvereniging van Autobus- en Autocarondernemers die – net als Parmentier – in 1928 onder de doopvont werd gehouden. De federatie is het meest bekend voor de organisatie van Busworld, de belangrijkste B2B-beurs van de sector. Via de federatie geeft Stefan mee vorm aan de visie op de duurzame mobiliteit van de toekomst: van ecologische voertuigen tot het oplossen van het chauffeurstekort. 

Een duurzame toekomst voor Parmentier

Als er één ding kunt over Stefan Meersseman als zaakvoerder van Parmentier kan gezegd worden, is dat hij de trends op vlak van mobiliteit steeds op de radar heeft, een sterke visie heeft op openbaar vervoer en een zijn visie zeer goed kan vertalen in realiseerbare strategieën. 

Het well-to-wheel-principe

Het well-to-wheel-principe is een van de belangrijkste manieren om voertuigemissies nauwkeurig te evalueren en te vergelijken. Het is een principe waar Stefan heel hard in gelooft omdat je er de efficiëntie van verschillende technologieën op een holistische manier mee vergelijkt op vlak van uitstoot van broeikasgassen. Het principe bekijkt namelijk de volledige keten van de energiebron tot aan het voertuig te bekijken. 

De benadering geeft aan dat CO2-emissies niet enkel vrijkomen bij de verbranding in het voertuig (wheel) maar al vanaf de bron (well) en verder in de keten. Denk bijvoorbeeld aan de energie die nodig is om fossiele brandstoffen te vervoeren of de processen die nodig zijn om elektriciteit op te wekken. 

Omwille van de holistische benadering op de uitstoot van broeikasgassen is het een enorm handige meetmethode om nieuwe technologieën op een realistische manier te evalueren. Dit is dan ook een principe dat Parmentier meeneemt in de verder ontwikkeling van zijn duurzame ondernemingsplannen.

Elektrische voertuigen

Op vlak van individueel vervoer wordt tegenwoordig enorm ingezet op elektrische voertuigen. Voor collectief vervoer zoals autobussen en autocars ligt dat moeilijker. De technologie kan momenteel nog de nodige capaciteit en range niet verzekeren. Voor stadsvervoer zijn elektrische voertuigen zeker een optie. Scandinavië is daar een voorbeeld van. Regionaal vervoer ligt moeilijker gezien de langere afstanden. Bovendien zijn de zwaardere voertuigen nog niet doorontwikkeld. 

Stefan durft dan ook in vraag te stellen of we voor collectief vervoer de focus op elektromotoren moeten doortrekken op middellange en lange termijn. Collectief personenvervoer via treinen, trams en bussen is ongeacht de technologie die erin zit, sowieso duurzamer dan afzonderlijke wagens. Per bus haal je in theorie tot wel 30 wagens van de baan. 

Op deze manier leidt Stefan samen met zijn ganse team Parmentier naar een duurzame toekomst. Via consultancy geraakt die kennis en visie ook bij andere bedrijven, organisaties en lokale besturen. 

De voordelen van een mobiliteitsplan toepassen op uw duurzame ondernemingsvisie?

Privacy policy